07-05-2001 Göteborg > Antwerpen


De Maidentrip van de "MARY-ELIZA"

 

Van Henån, ongeveer 80 km ten noorden van Göteborg, naar Antwerpen.

Maandag 26 maart 2001 was het zover. Ons huis in Nuenen zowat helemaal leeg, alle meubeltjes verkocht , foto's en andere privé dingetjes bij mijn zus ondergebracht. De eerste afscheidjes genomen, van collega's en wat oppervlakkige kennissen, en de koers richting Zweden. Douwe Kutsch Lojenga, de Nederlandse dealer van Malö in Medemblik, was rond 11.00 maandagochtend bij ons. Piet Dijkema, een goede zeilvriend van ons, was al bij ons. Na het nuttigen van een kop koffie, en het inpakken van de tassen zijn we richting Kiel gereden. Bij de grensovergang naar Duitsland was het gelukkig niet zo druk als we verwacht hadden. Om 17.00 uur precies de Stena Line op. We hadden een hut met z'n vieren. We zijn eigenlijk meteen richting de bar gegaan, we hadden natuurlijk weer eens nadorst. Het afscheid nemen in Nuenen tijdens de half vasten festiviteiten viel ons niet mee. En vooral omdat we de laatste maand niet anders gedaan hebben dan afscheid nemen. De Stena Line richting Göteborg was deze keer voorzien van allerlei live bandjes. Het was er kei gezellig, maar om 23.30 ging de kaars bij ons allen toch wel uit, en zochten we onze hut op. Volgens mij sliepen we meteen in op het ronkende geluid van de motor. Om 07.00 uur precies word je gewekt door een stem, die zegt dat het ontbijt begonnen is, en dat we om precies 09.00 aan zullen komen in Göteborg. Rob en ik waren zeer rustig in de auto van Göteborg naar Kungsviken. Onze harten begonnen steeds sneller te kloppen. Eerst richting de baai, waar de Mary-Eliza in de zon lag te schitteren. Fantastisch de emoties gingen hun gang. Helemaal van ons, en wat is tie mooi. Pontus, de commerciële man bij Malö, heette ons hartelijk welkom. We gingen met z'n allen de ME op, geweldig. Na de 1ste indrukken gingen we naar het kantoortje van Malö. We kregen daar Champagne en Zweedse koek. Daarna terug naar de boot, waar we alles gestouwd hebben. Dat ging overigens zeer snel. De zon scheen de hele dag, alleen de temperatuur kon beter (ca. 0 graden). De kachel heeft de hele dag en nacht aangestaan. s'Middags kwamen Pontus en Douwe nog langs om de missing-list door te nemen. Daarna hebben we volgens mij nog alleen aan de alcohol gezeten, wat gegeten, geouwehoerd en met een zeer voldaan gevoel, op tijd naar bed (ca. 22.00 uur). Woensdag hebben we een test zeil tochtje gemaakt, om het grootzeil en de genua uit te testen. We konden maar eventjes weg blijven omdat Douwe weer op tijd terug moest naar Göteborg voor de boot naar Kiel. s'Avonds weer gezellig gegeten en gekletst en natuurlijk weer op tijd naar bed. Op de donderdag stond er heel wat op de planning. De boot moest uit het water gehesen worden, ivm met een verkeerde geïnstalleerde schroef. Dit was voor Rob de eerste vuurdoop. Hij werd achter het roer gezet, om de boot vanuit een klein gaatje naar een ander klein gaatje te varen. Het ging hem hartstikke goed af. Alsof hij de boot al jaren had. Bij het ophijsen van de boot, kwam het roer van de windvaan ook 100% in zicht. Door de stukken ijs in het water, en door het manoeuvreren, was het roer al een klein beetje beschadigd. Daar heb je nou echt hartzeer van. Pontus heeft er direct foto's van gemaakt, en zou kijken wat hij eraan kon doen. Daarna hebben we Leiv aan boord gehad, die ons wegwijs gemaakt heeft in alle apparatuur, van de toiletjes, de verwarming, tot aan de apparatuur van raytheon. Hij heef t ook nog de motor volledig uitgetest. Het aantal toeren liep hoog op tot 3500. Piet was zeer onder de indruk van de vakmanschap, zorgvuldigheid waar de boten mee gemaakt worden. Om half 4 besloten we toch nog een rondje met de boot te maken. Voor de eerste keer met zijn 3'en het water op. Rob aan het roer, en Piet en ik een beetje met de zeilen pielen. Wat een verschil met andere schepen. Piet noemde de ME net een Boeing 747. Hij scheert als het ware over het water. Rond 17.00 uur waren we weer terug, en net op tijd, want het weer werd er niet beter op. Het begon spontaan te sneeuwen, en harder te waaien. Het was s'avonds hartstikke koud. Het leek wel of de kachel het van geen kanten deed. Ik ging om 22.00 naar bed, gewoon van de kou. Gelukkig toch goed geslapen, de volgende ochtend kwam de rook uit onze mond. Niet meer normaal. Vrijdag ochtend hebben ze nog wat dingetjes aan de boot gedaan. De zonnepanelen geïnstalleerd, horren voor de grote raampjes afgeleverd, nog een keer alles doorgelopen. Vrijdagsmiddags is het kantoor dicht. We zijn s'middags naar Henån gevaren, eigenlijk op de motor, want er stond geen wind. Het was erg mistig, en kon je de eilandjes bijna niet zien. We hebben daar de boot aangelegd en nog boodschappen gedaan. Hartstikke tof, met je eigen boot boodschappen doen. Rond 17.30uur waren we weer terug, eerst een aperatief en toen aan de spaghetti. Wat me opvalt is dat we 'savonds kei moe zijn. Op tijd naar bed en op tijd er uit. Lekker niets doen, onthaasten heet dat, het bevalt me goed. Zaterdag nog steeds erg mistig en geen weer om echt lekker er op uit te gaan. Dan maar een beetje pielen aan de diverse apparatuur en aan de zeilen. Ook een leuke bezigheid. Om 15.00 uur toch besloten om uit te varen en naar Grundsund te gaan. Een echte vuurdoop voor mij, jeetje dat viel tegen, overstag met windvlagen oplopend tot windkracht 6. Om de rotsen heen en door hele kleine straatjes toch de juiste koers weten te houden. Dan weer een stukje open zee en via het HUS richting Grundsund. Een typisch Zweeds dorpje, heel rustig, geen mens te zien en geen kroeg open. Heel slecht weer, veel regen, veel wind. We zijn toch nog even het dorp ingegaan, zeiljack aan, door de wind en regen. Op de kade was een kroeg maar het was nog geen seizoen. Dan maar een lekkere koude pint op de boot. Rond 22.30 naar bed en lekker uitgeslapen. Zondag ochtend ontbeten een fijne wandeling gemaakt, geluncht en daarna de lijnen weer losgemaakt en in dichte mist het gat weer opgezocht, richting Kungsviken. Toen we op rustig water kwamen hebben we de Genua uitgezet en zijn tot aan Kungsviken op de fok gevaren. Lekker rustig, waarbij iedereen zijn gedachten had. Dit was nou wat je zegt een zalig tochtje om bij te komen. De temperatuur had wat hoger mogen zijn. Maar eenmaal in Kungsviken begon het zonnetje weer te schijnen.

Maandag 2 april de hele dag in de haven gebleven, ivm de laatste karweitjes door de werf. En jawel, dinsdag 3 april was het zover. De tocht naar Marstrand, we vertrokken bij stralend weer, tegen de middag begon het te regenen en harder te waaien. Rob heeft toen het roer overgenomen, en rond half 4 waren we in Marstrand, een heel mooi pittoresk plaatsje maar wel heel rustig, het seizoen was hier ook nog niet begonnen. 'Savonds nog biertjes gedronken in een pizzeria, NLG 10,00 per stuk, maar wel lekker. De volgende dag richting Göteborg, midden in de stad was een haven, die we doorgekregen hadden van Pontus, dichtbij een groot overdekt winkelcentrum. Het was ijskoud in Göteborg, een gemene ijzige wind. Pontus is s'avonds met een vriend van hem de kaarten op komen halen die we van hem geleend hadden. Woensdag zijn we nog in Göteborg gebleven, ivm het afhandelen van notariële zaken. Voor ons de gelegenheid om wat van Göteborg te zien, hartstikke mooi, leuke winkels, gezellige eettentjes. Om 14.30 weer terug op de boot en 's avonds nog een prachtige wandeling door het centrum van de stad.

Vrijdag 6 april, om 08.00 uur vertrokken, in het begin alles ok, maar rond 11.30 werd alles wat onstuimiger, een hardere wind, een bonkige zee. Rob en ik hebben allebei een pilletje genomen, wat mij goed hielp en bij Rob iets minder. Piet en ik hebben het toen overgenomen. Ieder een uurtje sturen, uitrusten, ontdooien, en weer sturen. De wind werd steeds harder, en de golven steeds onvoorspellender. Eerst geprobeerd te reven, ging goed, maar de tijd die we nog moesten varen zou onder deze omstandigheden te lang worden. Dus toen de motor en het grootzeil erbij, met de juiste koers richting Anholt. De eerste paar uren waren erg zwaar, de golven waren niet te temmen. Rond 21.45 bereikten we de haven. Een halfuurtje eerder Rob wakker gemaakt, die zich al weer een stuk beter voelde en het roer overnam, de haven binnenvoer en ons keurig aan de steiger aanmeerde. Het was weer een zeer leerzame, maar vermoeiende dag geweest. Iedereen was behoorlijk uitgeteld. Na een borreltje en wat hapjes (cup a soup en broodje knakworst), zijn we naar bed gegaan, en besloten de volgende dag rust te nemen.
Anholt is een klein Deens eilandje midden in het Kattegat. Uitgestorven tot en met. De lokale bevolking haalt voor NLG 3,00 een pilsje in de plaatselijke supermarkt, en drinkt dat dan buiten op. Ze waren nogal schuw en zeiden geen goedendag. De kachel had die dag weer behoorlijk zijn kuren, dus maar weer met 2 broeken en 3 truien, de dag doorkomen. Wel een goede leerschool, af en toe behoorlijk afzien. De volgende dag door richting Odden. Weer tegenwind, laverend de Deense eilanden af. Van Odden naar Rosnaes, en van Rosnaes naar Langeland. Dit laatste eiland ligt vlak achter de nieuwe brug. Een mooi bouwwerk, drukke vaarroute, maar we gingen als een speer. We hebben die dag 80 mijl in 11 uur afgelegd. Zo kan het dus ook. De volgende dag richting Duitsland via het Kieler kanaal. Ik voelde me niet helemaal fit, een vervelend kuchje en steenkoud. Lekker rustig aan gedaan, ff gedut. Op het Kieler kanaal werd de temperatuur zelfs aangenaam, na al die vorsttemperaturen. s'Avonds deed de kachel het weer, en werd het een aangename avond. Eerst naar de chinees, met echt Duits bier (0.4 liter Warsteiner). We kwamen weer een beetje in de bewoonde wereld. De volgende dag weer het een en ander ingeslagen. Lekkere harde broodjes, verse groenten, grote blikken bier etc.etc.
Na de boodschappen, verder over het Kieler kanaal richting Brunsbuttel. We konden meteen de sluis door .Geen broodjes of soep zoals gepland. Buiten het kanaal stond veel meer wind dan we hadden verwacht. We kwamen in een storm op de Elbe terecht. Wind tegen, stroom mee, rotgolven dus) windkracht 7 op kop. Na een zware tocht van 4 uur kwamen we in Cuxhaven terecht.
Voor de volgende dag waren de voorspellingen iets beter. Met goede moed richting Wadden. Het plan was om naar Borkum te varen . De wind was nog precies hetzelfde (een vette 7 dus). We konden het net zeilen. Aangezien het toch zwaarder was als we dachten, zijn we naar Norderney gevaren. Ook een Duits Waddeneiland, maar dichterbij. Met meters hoge golven van achteren en een doorbrekend zonnetje, was het aanlopen van het eiland een prachtige belevenis. We zijn hier een dag gebleven om weer een beetje tot rust te komen. Gelukkig sneeuwde en vroor het dag behoorlijk, een ijskoude Pasen in aantocht. Maar in het café en het restaurant was het lekker warm, en de tongetjes waren verrukkelijk.
Op 1ste paasdag weer vertrokken, en nogmaals een poging Borkum aan te doen. Dit was een simpel tochtje. Ook hier weer een dag gebleven, aangezien de weersvoorspellingen slecht waren.
17 April, deze dag zullen we nooit vergeten. Van Borkum naar Vlieland. Ondanks de weersvoorspellingen, met zwaar weer uit de verkeerde hoek, toch vertrokken. In 1ste instantie gingen we met een behoorlijke vaart de goede richting in omdat we de stroom mee hadden. Maar toen de wind aanwakkerde, precies tegen stond, en de stroom tegen ging staan maakten we maar bar weinig voortgang. We stelden een wacht systeem in, 1 uur sturen, 1 uur slapen en 1 uur wacht op de uitkijk, en losten elkaar steeds af. Het duurde uren, en vele wachten, voordat we de vuurtoren van Ameland voorbij waren. Uiteindelijk bereikten we het Stortemelk. De wind was ondertussen windkracht 8-9 geworden. Om 06.00 s'morgens lagen we veilig afgemeerd in de haven. Na een half borreltje en een zak chips lekker naar bed gegaan. De rest van de dag doorgebracht op Vlieland met boodschappen doen en het nuttigen van een heerlijke pizza. Omdat we de volgende dag naar Amsterdam wilden en over een ondiep stuk moesten, was de vertrek tijd om 05.00 uur s'morgens vastgesteld. De tocht over het IJsselmeer was prachtig, eindelijk goede wind en een zonnetje. Na een prachtige binnenkomst in Amsterdam over het IJ, lagen we om 19.00 uur in de vijver die ook wel SIXhaven genoemd wordt. De volgende bestemming Scheveningen. Weinig wind, een miezerige dag, op de motor over het Noordzee kanaal, en een vreemde golfslag op zee. Van Scheveningen naar Breskens, een aangename dag, waar alles meezat. Het was leuk om langs de Zeeuwse kust te varen en al de bekende plaatsen voorbij te zien schuiven. Het was nog niet druk op het strand. Van Breskens naar Antwerpen was eigenlijk maar een peulenschilletje, de wind was op, dus we hebben het hele stuk op de motor moeten varen. Na het passeren van de sluis en de 2 bruggen, kwamen we in het Willemdok waar de havenmeester ons met brede gebaren verwelkomde.

Onze maidentrip was volbracht. We hebben alles meegemaakt, een goede vuurdoop dus. Het schip en zijn bemanning hebben het goed doorstaan en het vertrouwen bij moeilijke situaties is gegroeid. Nu 2 maanden rust, veel bezoek, plezier tochtjes en af en toe een Bolleke.

Eind Juni gaat de reis verder en horen jullie meer

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer