2008-09-02 Indonesie 1

Indonesië 1

Hallo allemaal,

Dat we iets eerder dan de anderen in de rally kunnen vertrekken naar Kupang is een gelukje. We hebben volop wind en we zijn er in ruim drie dagen. De rest moet vele liters diesel verbruiken omdat de wind het helemaal laat afweten. Helaas zit het bij aankomst dan niet helemaal mee. Eerst moeten we twee dagen wachten op quarantaine en mogen we de boot niet af. Daarna worden we als eerste boot aan de ketting gelegd door de customs. De hele vloot van 116 schepen wordt daarna aan de ketting gelegd! Er ontstaat een enorme internationale rel maar in het zeer bureaucratische Indonesië moeten alle papiertjes en formaliteiten in orde zijn. Uiteindelijk, na verluid met tussenkomst van president Bambangjano, worden er weer wat papiertjes getekend, mogen we weer een extra bedrag betalen en zijn we vrij om te gaan. Ondertussen zijn veel mensen totaal over de rooie geraakt en eentje gaat maar weer gauw naar Australië terug. Hoe dan ook, in Kupang ben je in een andere wereld. Het stinkt er geweldig, er rijden honderden Bemo’s (kleine busjes waar je als westerling bijna niet in past) en duizenden brommers. Overal leuke kleine winkeltjes en eettentjes waar je voor een dollar een prima maaltijd krijgt. Als je liever een Euro betaald dan krijg je er nog drinken bij. De organisatie heeft alle prijzen flink opgeschroefd maar wij zijn toch nog steeds echte Hollanders. We doen de was voor een tiende van hun prijs, charteren zelf een bierwagen en halen onze benzine en diesel bij de pomp voor de helft van de prijs. Het is heerlijk  om met die mensen te sjacheren ondanks de taal en je kunt overal aankomen met een beetje hulp. Een fooitje wordt zeer gewaardeerd bij een normaal daginkomen van 5 €. als je tenminste werk hebt. We worden uitgekozen om de zeilersgroep te vertegen-woordigen. Op het grote podium worden we verwelkomd door de burgemeester en zijn gevolg en krijgen een Ikat omgehangen. We nemen hem en een paar van zijn gevolg mee naar onze boot en de volgende dag zien wij onszelf met foto en al op de voorpagina van de twee lokale kranten staan. Tezamen met de andere cruisers krijgen we eenfantastische excursie aangeboden en met een loeiende politiewagen voorop en twee ambulances achterop gaan we met tien minibusjes op stap. Na diverse dorpen bezocht te hebben met veel bezienswaardigheden en vooral warm onthaal rijden we een pad op waar je met een 4WD nog niet aan zou beginnen. Anderhalf uur duurt de hobbeltocht met steile hellingen en afdalingen voordat we in Boti aankomen. Hier is geen westerse cultuur en worden nog oude gebruiken in zwang gehouden. Ter ere van onze komst wordt onder het oog van de toeristen een biggetje in het hart gestoken en vangt men het bloed op in een bakje en ondertussen wordt een mensenbaby helemaal kaalgescho-ren met een mes. Heel belangrijk allemaal maar omdat de Botianen geen Indonesisch, Engels of Nederlands spreken hebben we de betekenis hiervan maar uit een boekje gehaald. Animistische godsdien-sten vereren vele gees-ten en hebben vele rituelen. De lunch die we aangeboden kregen was overigens voortreffelijk.

 
Na het betalen van wederom een klein bedrag mogen we Kupang verlaten. We verlaten de rally even en besluiten naar het surfers paradijs Rote te gaan om even bij te komen van de drukte en de ongezonde lucht (wel haast iedereen is verkouden en de eerste geruchten van malaria en dengue fever steken al de kop op,  ik heb nog geen mug gezien….). Na Rote gaan we ons weer bij de vloot voegen in Lembata. Hiervoor moeten we echter weer een nachtje doorvaren en we hebben de hele weg een dikke vette stroom tegen. Aanlopen van de eilanden is fenomenaal! Grote vulkanen reizen op uit de zee en we kijken onze ogen uit. In Lembata worden we traditioneel onthaald en daarna meteen de hele stadrondgereden staande op trucks en achterop brommertjes. We hebben weer een mooie excursie waar het hele proces van de IKAT vervaar-diging wordt getoond, hoe ARAK wordt gemaakt (en gedronken) en het hele dorp stort zich uiteindelijk in zee om met de blote hand vissen te vangen. Ondertussen moet er ook nog wat gezeild worden en we gaan steeds meer westelijk van hier. We laten het prachtige eiland Flores aan bakboord liggen en ondanks de ´geen wind´ reputatie van dit gebied kunnen we ongeveer de helft van de tijd zeilen. Om de paar dagen komen we wel in een plaats waar de rally ontvangsten en activiteiten heeft geregeld en dan weer ankeren we op wat rustiger stekjes. In Mausambi heeft men echt alles uit de kast gehaald om het ons naar de zin te maken. Er is een prima diner met muziek en dans. Ik ga m´n trompetje halen en doe samen met Lida, een Colombiaanse uit de vloot, een liedje en speel samen met de ceremonie-meester iets van Tom Jones want die is hier nog hartstikke populair. Helaas is de ankerplaats zo rollerig dat we de verdere festiviteiten (met pijn in het hart) laten voor wat het is en we coast hoppen verder. We zijn nu aan  de westelijke kant van Flores en gaan naar de Komodos. We gaan dus op zoek naar de draken en aapjes.

Voor nu wens ik jullie weer het allerbeste,binnenkort meer,

Rob en Jacqueline

Laatste foto's

Reacties 3

Bas 02-09-2008 08:39

Hi Oom en tanteke,

Ik heb me weer vermaakt met het lezen van jullie reisverslag! Ik mis alleen nog de foto's van de knappe lokale bevolking maar ik neem aan dat je me die wel even stuurt Rob...

Spreek jullie binnekort wat langer want moet naar een cursusje toe.

frans jansen 02-09-2008 14:40

Hi, Jacqueline en Rob , de hartelijke groeten van Frans en Cora , je weet nog wel van de PZV en de Trinity ( nu de Marot) . We vplgen jullie avonturen en vragen ons af of je ook weer (terug) naar Papoea Nw. G. gaat ?
Tot horen en goede vaart.

Jeanne Jacobs 07-09-2008 18:16

Heel erg leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. De web=site ziet er heel leuk uit

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer