1 augustus 2003 - Merida

We waren dus weer terug in Puerto la Cruz en na een tijdje babbelen samen met Ian en Maggie ligt het plan op tafel. We gaan op vakantie! We kopen samen met hen een kaartje voor de bus en regelen een slaapplaats in Merida. Twee dagen later beginnen we aan de 19 uur durende reis. Rare jongens die Venezolanen. Overdag lijkt de bus een koelkast en 's nachts lijkt het een diepvries. Gelukkig waren we gewaarschuwd en hadden we dekens bij ons. In Merida werden we opgehaald door Gioia onze hospita. Dit is een heel ander Venezuela. Alles is schoon en goed onderhouden en de temperatuur is tussen de 20 en 25 graden Celsius. We zien er van alles en doen er van alles. We gaan naar het toeristische plaatsje Jaji (zeg Gaggie) en bezoeken daar o.a een koffieplantage. Samen met Gioia gaan we met de auto naar Paramo op 4200m hoogte. Op de terugweg eten we een forel die zo onder de knoflook zat dat we tot laat in de avond onder het kaarten de gevolgen moeten dragen. Iedereen stinkt.

We zien er veel kindertjes rondlopen met rode wangetjes, ze produceren daar meer rode bloedcelletjes omdat ze op zo'n grote hoogte leven. We bezoeken ook nog 2 condors die achter een hek leven. Venezuela heeft in totaal nog 7 condors in het wild.

Het hoogtepunt van ons bezoek is de trip met de Teleferico (kabelbaan) tot een hoogte van 4200m en wat er allemaal achteraan komt. Je kunt nog naar 4700m maar het was te bewolkt daarboven on nog door te gaan. Wij zijn gewoon gaan lopen! Vanaf 4200m eerst naar 4400m en daarna naar het plaatsje Los Nevados op 2900m. IJle lucht en een wandeling van 7 uur maar we hebben het gehaald. Ian en Maggie zaten wel op hun tandvlees want ze liepen op tennisschoenen. Fantastische vergezichten, heel veel bloemen en steile rotswanden en pieken van boven de 5000m kregen we te zien. Onderweg kwamen we talrijke ezels vergezeld van toeristen tegen die de route andersom deden. In Los Nevados gingen we direct naar de posada Bella Vista. Een juiste naam want de posada staat op het randje van een afgrond van een kilometer of twee en het uitzicht was inderdaad mooi. We sloegen wel even achterover van de prijs. We zijn echt wel wat gewend hier maar Euro 5,50 pp voor een behoorlijk diner, kamer met douche en ontbijt is wel even schrikken. De volgende ochtend vertrekken we met een Toyota Landcruiser over een zandpad terug naar Merida. Dit is misschien wel het hoogtepunt van de reis. Een zandpad van 21 km voordat dit overgaat in asfalt. Niet breder dan een Toyota (de nieuwe grotere modellen kunnen er niet over) en uitgekapt op bijna vertikale hellingen. Bochten die niet in eens te nemen zijn en vooral nergens een hek of nog niet eens een paaltje. Onze chauffeur Levis was een expert en zette ons in ruim 4 uur veilig af voor de deur van ons pension. Die avond gingen we naar een parrillo waar we een gigantische lomito (ossehaas) van 6 ons hebben verorberd. Na nog een laatste ontbijtje bij onze speciale gastheer Oscar gingen we weer de diepvries-bus in en konden we terug kijken op een geweldige reis die diepe indruk op ons heeft gemaakt.

Eenmaal terug in Puerto la Cruz gaan we voor de laatste keer naar de supermarkt, de boot begon al weer een beetje leeg te raken, rusten we nog wat uit en vertrekken we naar Tortuga. We gaan weer genieten van 1001 kleuren blauw, rust, witte stranden en prachtige snorkelplaatsen. Na een schitterende zeiltocht van 8 uur komen we laat in de middag in Tortuga aan. Het water is inderdaad helder en vol met vissen. We rusten eerst een paar dagen uit in Playa Caladera en gaan dan verder naar Isla Herradura. Daar ontmoeten we 3 Amerikaanse boten waarmee we samen een tijdje opvaren. Voor het eerst na 1 jaar gaan we nu dus echt richting het Westen, en wel naar het natuurpark Los Roques. 's Avonds vertrekken we met z'n allen en we hopen om ongeveer 10.00 uur bij de ingang van het rif te arriveren. Dit is een goede tijd omdat je heel goed uit je ogen moet kijken om de ingang tussen de koraalbanken te kunnen vinden. De zon staat dan al hoog en een beetje van achteren zodat je goed in het water kunt kijken. Het lukt ons om om 10.15 te arriveren. De zee was vrij ruw maar toen we eenmaal de ingang hadden gepasseerd werd het water heel rustig. Het natuurschoon wat we daar zagen was indrukwekkend. Mijlenver moesten we door een smal gangetje tussen vele riffen door manouevreren. Wel even opletten dus!! We hebben daar een aantal ankerplekken gehad en uiteindelijk gaan we van Caja de Agua richting Las Aves (Barlovento). Ook hier weer een vrij ruwe tocht, maar de beloning was ook hier weer groot en we vingen een Baracuda onderweg. Barlovento is een snorkelparadijs. We hebben er uren in het water gelegen en we konden er niet genoeg van krijgen. We leren er speervissen en Rob ontmoet onderwater een paar Baracuda's waarvan de grootste meer dan 1,5 m was. Dit is nogal een angstwekkend gezicht want de kop van een Baracuda bestaat voornamelijk uit tanden en ze zijn nogal aggressief in hun territorium. Maar als Rob niet geschoren is dan vallen ze hem op de een of andere manier niet aan........
Het is Rob wel gelukt om een vis te schieten en een keer kwam hij zelfs met een kreeft naar boven. Ja die hebben we dus in de pan gedaan en hij was verrukkelijk. Na een dag of tien besluiten we onze zeilmaten achter te laten en gaan we richting Sotaventa een ander eilandje van Las Aves. We krijgen onderhand wel zin in een stukje kaas en Bonaire trekt. Het duurt dan ook niet lang of we gaan onder onze enorme halfwinder (een zeil van 120 m2) op weg. 22 september komen we aan op Bonaire en we genieten van het Nederlandse sfeertje daar.

We gaan binnenkort naar Curacao omdat we een nieuwe PC besteld hebben en omdat we daar dingetjes hebben besteld die het ons mogelijk maken om vanaf de boot te kunnen e-mailen (heel belangrijk dus). Maar daarover een volgende keer meer.