Half november 2001 - Cabo Verde

Bij de aanloop van de eilanden zie je tot op een paar mijl niets dan alleen water. Ineens zie je de contouren van de bergen maar nog steeds niets van de voet van de bergen of wat ook verder op een eiland kan duiden. Dit verschijnsel, de Harmitan genaamd, komt doordat veel stof uit Afrika door de lucht meegebracht wordt. Op de Kaapverdische eilanden ziet het er dan ook allemaal nogal stoffig en grauw uit. Om in Mindelo te komen op het eiland Sao Vicente moeten we een stuk door een engte van 8 mijl tussen twee eilanden doorvaren. Door een venturi werking staat hier ineens enorm veel wind. Maar om de hoek in een grote baai beschermd achter flinke bergen liggen we voor het kleine stadje. We liggen er net en er komt al een bootje langszij met een vriendelijk lachende jonge man. "Ik ben Nilton" zegt hij "en ik verleen hier alle services". Hij zou alles voor me kunnen regelen en dat allemaal voor weinig geld. Water, de was, diesel, dingy watch, water taxi, overal en met iedereen bekend etc.etc. Er zijn meer van dit soort rakkers en het is steeds goed uitkijken om als eerste bij een boot te zijn. Er wordt ondertussen flink gekeken of er iets te halen is en allerlei mannetjes roeien (te)langzaam om de nieuwe schepen heen. Maar we zijn gewaarschuwd en houden het in de gaten. De derde nacht is het toch raak. Ons alarm gaat af en Rob schiet bewapenend met een paar flinke vuisten op om de indringer op z'n ogen te timmeren. Deze schrok echter zo van het alarm dat die al weg was voordat hij voor onze voordeur stond. De volgende dag blijkt er op 5 schepen ingebroken. Horloge weg, drieduizend dollar weg bij Bobby Schenk een bekende Duitse schrijver en hier en daar wat lichamelijk contact. Verder geen grotere problemen. Terwijl wij dit alles de volgende ochtend bespreken met een ander Nederlandse zeiler waar men ook bij aan boord is geweest herkent hij in een roeibootje de indringer die bij hem binnen is geweest. Hij er opaf natuurlijk. De jongen ontkende glashard en zei dat hij het niet geweest was. Tsja, en wat moet je dan?
Hoe dan ook, de Kaapverden maken zich niet erg populair op deze wijze en de heer Schenk zal zeker weer de nodige artikelen in de pers doen verschijnen. Waarschijnlijk is het er volgend jaar niet druk meer. Mindelo is verder ook maar een klein en zeer arm stadje. Heel veel mensen op straat die allemaal niets te doen hebben. Op een paar plaatsen verzamelen mensen zich en bieden zich aan voor werk. In de praktijk staan ze dus gewoon dagen en dagen te wachten want er gebeurt niets. Natuurlijk is het zwart van de jongens en mannen voor de zeehaven waar af en toe een oude vooroorlogse boot aanlegt. Zij hopen op een klusje bij het laden en lossen en hun grootste wens is meevaren. Jammer dus. Verder is er in het stadje niet veel te halen, maar het is leuk om er een paar keer rond te lopen en om naar de vaak heel vriendelijke mensen te kijken.


 

Ik moet nog wel even de anekdote kwijt rond het olieverversen. Dat verversen doen we dus zelf omdat het nogal een gedoe is aan boord en graag houden we de zaak schoon en heel. De olie was keurig opgevangen in een plastic tank welke we meenamen naar de kant om die op de juiste plaats af te leveren. Vlak voor de vuilnisplaats komt een man op me af en wil graag mijn tank met afgewerkte olie hebben. Niks op tegen, alstublieft meneer. Hij loopt er regelrecht mee naar de zee en flikkert de hele inhoud in de plomp en loopt verguld met het nieuw verworven vieze tankje het stadje in. Met stomheid geslagen stonden we ernaar te kijken en er kwam wat hartzeer bij...


 

Een paar kleine supermarktjes helpt ons van onze escudo's af en we laten via Nilton een "zeilmaker" een zeiltje maken waarmee we water kunnen gaan opvangen voor onze watertanks. Het ziet er niet uit maar we zullen later wel zien of het werkt. We hebben het eigenlijk wel gezien. We regelen nog wat diesel bij Shell voor 80 cent/liter doen de formaliteiten bij immigration en maritieme politie en zijn klaar voor vertrek.
Dinsdag 20 november is het zover. Onze grootste oversteek kan beginnen.

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer